Opiskele vyöhyketerapeutiksi vauvojen ja äitien hoitamisen painotuksella

Seuraava koulutus alkaa keväällä 2024

Opiskele äitiys- ja vauvavyöhyketerapeutiksi

Tämä koulutus on tarkoitettu sinulle, joka haluat oppia äitiys- & vauvavyöhyketerapiaa, sekä oppia ymmärtämään vyöhyketerapian toimintaperiaatteita ja tekemään vyöhyketerapiahoitoja. Erityisen antoisa koulutus on sinulle, jonka sydän sykkii äitien ja vauvojen kanssa työskentelylle.

Kouluttaudu vyöhyketerapeutiksi työn ohessa

Tämä vuoden mittainen koulutusohjelma antaa sinulle valmiudet toimia vyöhyketerapeuttina, jolla on erityisosaaminen äitien ja vauvojen vyöhyketerapiaan.

Koulutus pitää sisällään sekä itsenäistä verkko-opetusmateriaalin opiskelua, että opetuspäiviä etäyhteyksin ja lähipäivinä Vauvahoivaklinikalla Järvenpäässä. Koulutus sisältää runsaasti hoitoharjoittelua, sekä vuorovaikutuksellista opiskelua. Koulutukseen et tarvitse pohjatietoja.

Opiskelija vyöhyketerapiakoulutuksessa kirjoitta vihkoon

Koulutuksen voit suorittaa suurimmaksi osaksi etänä

Koulutuksessa on huomioitu erityisesti pitkänmatkalaiset, sekä heidät, joilla on hankaluuksia järjestää lähiopiskelu kerran kuukaudessa Järvenpäässä.

Opiskelijat voivat valita kahden toteutusmuodon väliltä. Voit osallistua joko:

1. kahteen 3-4 päivää kestävään lähiopetusjaksoon Järvenpäässä sekä etäyhteyksin järjestettäviin opetuspäiviin. Ensimmäinen lähiopetusjakso on kesäkuussa 2024 ja toinen tammikuussa 2025. Etänä pidettävät opetuspäivät sijoittuvat arki-illoille, sekä viikonlopuille pitkin vuotta.

2. Tai voit osallistua viikonlopun mittaisiin lähiopetuspäiviin Järvenpäässä n. kerran kuussa koko vuoden ajan.

Koulutuksen lähiopetuspäivät pidetään Vauvahoivaklinikalla aivan Järvenpään juna-aseman vieressä. Koulutuksen aikana hoitoharjoitteluja tehdään sekä itsenäisesti, että lähipetuspäivinä Vauvahoivaklinikalla Järvenpäässä.

Saat valmiudet aloittaa vauvojen vyöhyketerapiahoidot jo muutaman kuukauden sisällä koulutuksen aloituksesta

Kahden ensimmäisen opinvtopäivän, sekä ensimmäisen lähiopetusjakson jälkeen sinulla on valmiudet aloittaa vauvojen vyöhyketerapiahoidot ja n. 6 kk:n kuluttua koulutuksen aloituksesta äitiysvyöhyketerapian hoidot.

Opit lisäksi, kuinka soveltaa oppeja kaikenikäisten vyöhyketerapeuttiseen hoitamiseen

Koulutuksen aikana keskitymme vauvojen ja äitien vyöhyketerapeuttiseen hoitamiseen, mutta opiskelemme syventävissä opinnoissa myös, kuinka voit soveltaa oppeja kaikenikäisten vyöhyketerapeuttiseen hoitamiseen. Kun perheeseen syntyy vauva, se vaikuttaa koko perheeseen ja usein hoidon tarpeessa saattaa olla myös perheen muut jäsenet. Koulutuksessa saat oppeja myös koko perheen hoitamiseen. Vyöhyketerapian lisäksi opit mm. vauvojen kehitysvaiheista, varhaisesta vuorovaikutuksesta, sekä monista vauvojen ja odottavien äitien oireista, sekä niiden tehokkaasta hoitamisesta vyöhyketerapian avulla.

Jätä hakemus - kouluttaja soittaa sinulle ja voitte yhdessä keskustella sopiiko koulutus sinulle

Hakemuksen jättämisen jälkeen kouluttaja soittaa sinulle. Puhelun aikana saat lisätietoa koulutuksesta ja voitte yhdessä pohtia sopiiko koulutus sinulle. Koulutuspaikat täytetään järjestyksessä sopivien hakijoiden löytyessä.

Onko sinulla alaan liittyvää pohjakoulutusta ?

Mikäli sinulla on alaan liittyvää pohjakoulutusta, voit saada hyväksi luettua osan äitiys- & vauvavyöhyketerapian koulutusohjelmasta. Tässä tapauksessa mainitse asiasta hakemuksessasi.

Äitiys- ja vauvavyöhyketerapia

Koulutuksen sisältö:

Vyöhyketerapian perusteet & vauvavyöhyketerapia- jakso (4kk)

• Vyöhyketerapian historia, perusteet ja toimintaperiaatteet

• Kontraindikaatiot eli hoidon vasta-aiheet

• Perus haijastekartat

• Vauvavyöhyketerapian perusteet

• Vauvavyöhyketerapiahoidon opetteleminen ja hoidon soveltaminen

• Vauvan oireiden mukainen hoito vyöhyketerapian avulla (mm. kehon kireydet ja jumit, vatsavaivat, refluksi ja runsas pulauttelu, unihaasteet, koliikki ja levottomuus)

• Oireilujen tunnistaminen ja niiden juurisyiden tunnistaminen, sekä hoitaminen

• Imettävän äidin ruokavalion merkitys vauvan oireiluun

• Vauvavuoden vaiheet, vuorovaikutussuhteen tukeminen & vauvan kasvu ja kehitys

• Hoitotilanne vastaanotolla

• Ananmeesin tekeminen ja sen merkitys

• Kotihoito-ohjeiden ohjaaminen vanhemmille

Vyöhyketerapian syventäminen & äitiysjakso (4kk)

• Syventäviä heijastekarttoja

• Raskausajan vyöhyketerapiahoidon opetteleminen ja hoidon soveltaminen oireiden mukaan

• Oireiden mukainen hoito (närästys, si-nivel-vaivat, liitoskivut, ummetus, turvotus, pahoinvointi, selkäkivut, lonkka-ja issiaskivut, sekä piriformis-lihaksen jumit, stressi)

• Synnytystä valmistelevan vyöhyketerapiahoidon opetteleminen

• Raskausaika, synnytys & ensimmäisen kolmanneksen aikana hoitaminen

• Raskauden ja synnytyksen vaikutus vauvan oireiluun

• Kontraindikaatiot raskausajan hoidoissa

Vyöhyketerapian syventävät opinnot & kaikenikäisten asiakkaiden hoitaminen (4kk)

• Vyöhyketerapian syventävät opinnot:

• Vyöhyketasot

• Pällekkäisjärjestelmät ja erikoiskartat, joiden ymmärtäminen tehostaa hoitovaikutuksia

• Kaiken ikäisille soveltuvan perushoidon harjoittelu ja sen soveltaminen erilaisiin oireisiin

• Korvan terapeuttiset hoitopisteet ja korvamagneetit/-kuulat hoidon tehostamisessa

• Minä hoitajana - oman jaksamisen ylläpitäminen

Keväällä 2024 alkavan koulutuksen opetuspäivät julkaistaan syksyllä 2023

Opiskelijat voivat valita kahden toteutusmuodon väliltä. Voit osallistua joko:

2. Tai voit osallistua viikonlopun mittaisiin lähiopetuspäiviin Järvenpäässä n. kerran kuussa koko vuoden ajan (sisältää osittain myös etäyhteyksin järjestettävää opetusta).

Vyöhyketerapiakoulutuksen kouluttaja Marjut Maininki

Äitiys- ja vauvavyöhyketerapian kouluttajana toimii Marjut Maininki

Marjut on Vauvahoivaklinikan perustaja, kasvatustieteen maisteri, koulutettu vyöhyketerapeutti ja imetysohjaaja. Ennen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin pariin siirtymistä Marjut toimi yli 10 vuotta opettajana.

Marjut kiinnostui vyöhyketerapiasta esikoisensa vauvavuoden aikana

“Kipinäni vyöhyketerapiaan syttyi v.2016, kun tutustuin vyöhyketerapiaan esikoiseni vauvavuotena ja opettelin tekemään vauvalleni hoitoa. Huomasin pian, kuinka tehokas ja lempeä tapa vyöhyketerapia on auttaa vauvaa erilaisissa oireissa ja tukea kasvua ja kehitystä. Kipinä sisälläni syttyi ja tiesin, että haluan oppia vyöhyketerapiasta lisää. Myöhemmin kouluttauduin vyöhyketerapeutiksi ja tiesin alusta saakka, että äidit, raskaana olevat ja vauvat ovat se ryhmä, johon minun tulee keskittää osaamiseni.”

Koulutusinfo

Hakuprosessi: Lähetä hakemus tästä. Kouluttaja soittaa sinulle muutaman päivän sisällä. Paikat täytetään hakemusten perusteella sitä mukaa, kun sopivat opiskelijat löytyvät. Koulutukseen pääsy vahvistetaan sähköpostilla.

Paikka: Koulutuksen lähiopetusviikonloput järjestetään Vauvahoivaklinikalla Järvenpäässä.

Koulutuksen hinta (sis. alv. 24%): Koulutus maksetaan 12 erässä, kukin erä 295 eur. Koulutuksen koko hinta on 3540 eur (2854,84- + alv 685,16,-).

Koulutuksen varausmaksu (295,-) tulee maksettavaksi, kun opiskelija on hyväksytty koulutukseen. Varausmaksuna toimii koulutuksen viimeisen kuukauden koulutusmaksu. Loput 11 erää (295,-/kk) erääntyy maksettavaksi aina ennen seuraavaa lähiopetusviikonloppua.

Näin saat vyöhyketerapiakoulutuksen todistuksen

Hyväksytysti suoritetusta koulutuksesta opiskelija saa todistuksen, kun hän on:

• suorittanut hyväksytysti hoitonäytön

• suorittanut hyväksytysti kirjallisen kokeen

• palauttanut oppimisportfolion, jota opiskelija tekee sekä itsenäisesti verkko-opintojen, että lähiopetusviikonloppujen aikana

• palauttanut kirjallisesti raportoidut hoitoharjoittelut, joita opiskelija tekee sekä lähiopetuspäivinä, että itsenäisesti opintojen edetessä

• ollut lähiopetuspäivinä läsnä (mahdollisista poissaoloista ja niiden korvaamisista sovitaan tapauskohtaisesti)

Voit täydentää osaamistasi käymällä myös WHO:n imetysohjaajakoulutuksen

Opiskelujen aikana voit halutessasi käydä täydennyskoulutuksena WHO:n 20 tuntia kestävän imetysohjaajakoulutuksen.

Imetysohjaaja antaa imetysohjausta raskaana oleville, synnyttäville ja synnyttäneille naisille ja heidän puolisoilleen sekä imeväisikäisten lasten perheille.

Koulutukseen kuuluu teoriaopiskelua, käytännön harjoittelua ja imetysohjausnäyttö, joka suoritetaan Vauvahoivaklinikalla.

Kun olet osallistunut imetysohjaajakoulutukseen, voit

• antaa tietoa imetyksestä

• ohjata hyvän imetysasennon ja -otteen saavuttamisessa

• toteuttaa imetystä edistäviä hoitokäytäntöjä

• ohjata liian niukassa ja runsaassa maidonerityksessä sekä rintojen hoidossa

• neuvoa tavanomaisissa imetyksen ongelmatilanteissa ja tunnistaa erityisryhmät, jotka tarvitsevat imetysohjauksen erityisosaamista.

Lue tarkempi koulutuskuvaus täältä.

Kouluttajana toimii kätilö, imetysohjaaja ja -kouluttaja, sekä IBCLC Leena Kaunisto. Leenalla on yli 20 vuoden kokemus kätilön työstä. Imetysohjaajakouluttajana hän on toiminut yli 10 vuoden ajan.

Koulutus toteutetaan, sekä etä- että lähiopetuksenä ja todistuksen saaminen edellyttää jokaiseen opetuspäivään osallistumista, sekä imetysohjausnäytön hyväksytyn suorittamisen.

Koulutus järjestetään elo-syyskuussa 2023

Koulutuksen hinta on 295,-. Koulutus maksetaan n. kuukausi ennen koulutusta.

Vyöhyketerapiakoulutuksen peruutusehdot ja erikoisjärjestelyt

Äitiys- ja vauvavyöhyketerapiakoulutukseen ilmoittautuminen on sitova, kun olet maksanut koulutuksen varausmaksun eli ensimmäisen erän. Mikäli perut osallistumisesi tai keskeytät koulutuksen, varausmaksua ei palauteta.

Mikäli opiskelija keskeyttää äitiys-ja vauvavyöhyketerapiakoulutuksen kesken opintojen, ei jäljellä olevia lähiopetuspäivien maksuja tule maksettavaksi, kun peruutus tehdään kirjallisesti (esim. sähköpostitse). Varausmaksua tai maksettuja koulutusmaksuja ei palauteta. Mikäli koulutus peruuntuu Vauvahoivaklinikan taholta, koko koulutusmaksu palautetaan.

Koululla on useita huoneita, mikä mahdollistaa sen, että mikäli covid19-rajoitustoimenpiteet tulisivat voimaan, voisimme kokoontua pienissä ryhmissä ja järjestää koulutuksen edelleen koululla tai etäyhteyden avulla. Tällaisessa tilanteessa koululla tehtävät lähiopetuspäivien hoitoharjoittelut porrastettaisiin.